البته موتورهای کاوش چیزی به‌جز الگوریتم‌ها و طراحی سایت اختصاصی کدهای نوشته‌گردیده به وسیله اپ‌نویسان نیستند، هرچقدر هم این الگوریتم‌ها مدبرانه تمجید شوند ولی به‌هرحال محدودیت‌هایی دارا‌هستند. از جمله، الگوریتم‌های گوگل نمی‌توانند تک‌تک وب سایت‌ها و صفحه های آنها‌را به‌شکل اختصاصی تحقیق نمایند، بلکه طبق یک قاعده کلی آنها‌را موردسنجش قرار می دهند.

 
درنتیجه بعضا از سئوکارها با ادراک محدودیت‌های الگوریتم‌ها، رویه‌هایی برای بدور زدن آنها پیدا می‌نمایند و از این طرز تخت گاز جايگاه خویش را ارتقاء میدهند؛ بدین نحوه بهینه سازی کلاه‌سیاه گفته می شود. درواقع seo کلاه‌سپید در مقابل seo کلاه‌سیاه قرار میگیرد، یعنی فارغ از بدور زدن الگوریتم‌ها برای جايگاه به دست آوردن کارایی می‌نماید.
 
به‌تیتر نمونه‌هایی برای seo کلاه‌سپید می‌اقتدار به ساخت‌و‌ساز محتوای موثر و کاربردی، بالابردن سرعت وب سایت، تلفن همراه فرندلی ‌کردن تارنما، به شغل بردن متاتگ‌های توصیفی دربردارنده لغات کلیدی و کاربرپسند ساختن وب سایت اشاره نمود. در مقابل این کار‌ها، می‌اقتدار اقداماتی مثل به کار گیری بیش‌ازحد لغت ها کلیدی، خرید بک‌پیوند و تکنیک کلاکینگ را اسم موفقیت.